Sú zeleninové a rastlinné oleje škodlivé pre tvoje zdravie? Kritický pohľad

dievča a a olej

Konzumácia spracovaných zeleninových a rastlinných olejov sa v minulom storočí dramaticky zvýšila.

Mylne boli označované ako zdravé potraviny, nakoľko hneď niekoľko posledných štúdií ukázalo, ako môžu v skutočnosti uškodiť.

Čo sú a ako sa vyrábajú?

Tieto oleje sú extraktované zo sójových semien, slnečnice, repky a ďalších.

Až do 20. storočia neboli ľuďom dostupné, pretože sme nemali technológiu na to, ako ich z rastlín extrahovať a spracovať.

Spôsob akým sa tieto oleje vyrábajú je niekedy veľmi nechutný (pozri na tomto videu) a človeku môže zastať rozum nad tým, ako vôbec po takom procese môžu byť pre ľudí konzumovateľné.

To zahŕňa drsný extrakčný proces, ktorý zahŕňa bielenie, deodorovanie a vysoko toxické rozpúšťadlo hexán.

Tieto oleje si našli cestu do všetkých druhov spracovaných potravín vrátane “zdravých” šalátových dresingov, náhrad masla, majonézy, koláčov a podobne.

Zhrnutie: Metódy spracovania pre priemyselne vyrábané rastlinné oleje zahŕňa drsnú mechanickú výrobu, mnoho strojov a chemikálií ako napr. hexán.

Prečo sú škodlivé?

doktor

Hlavný problém s väčšinou týchto olejov je ten, že je v nich príliš veľa Omega-6 poly-nasýtených mastných kyselín.
Oboje, aj Omega-3 aj Omega-6 mastné kyseliny sa nazývajú esenciálne mastné kyseliny, čo znamená, že časť z nich v našej diéte potrebujeme, pretože si ich telo nemôže vyrobiť.

Počas evolúcie sme si vyvinuli pre telo dôležitý správny pomer Omega-3 a Omega-6.

Pomer Omega-6 ku Omega-3 zvykol byť 1:1 (jedna k jednej). Napriek tomu sa však v minulom storočí tento pomer drasticky zmenil spôsobom až k pomeru 16:1 (1).

Keď sa tento pomer Omega-6 ku Omega:3 zmení príliš pre nadbytok Omega-6, začnú sa v tele diať zlé veci.

Nadmerné Omega-6 mastné kyseliny slúžia na budovanie membrán v našich bunkách a prispievajú k zápalovým procesom v tele (2).

Zápalový proces je závažný faktor v niektorých z najbežnejších súčasných chorobách a patria tu kardio-vaskulárne ochorenia, rakovina, cukrovka, atritída a mnoho ďalších.

Zhrnutie: Rastlinné oleje majú veľa Omega-6 mastných kyselín. Konzumácia prílišného množstva Omega-6 môže prispievať k zápalovým procesom v tele a potenciálne prispieť k ochoreniam.

Konzumácia sa dramaticky zvýšila

V minulom storočí vzrástla konzumácia týchto olejov veľmi výrazne. Bohužiaľ na úkor iných zdravých tukov ako napríklad maslo.

Tieto oleje boli označné ako “zdravé-pre-srdce” a vlády po celom svete ich odporúčali do svojich národných výživových odporúčaní, aby sa ich konzumovalo viac.

Tento graf ukazuje ako vzrástla konzumácia poly-nasýtených tukov (hlavne Omga-6) v Amerike až na úrovne, ktoré predtým neboli pre človeka známe.

graf

Konzumácia poly-nasýtených tukov

Tento graf ukazuje ako sa zvýšil obsah Omega-6 v našich telesných tukových zásobách.

graf2

Kyselina linoleová v telesnom tuku

Je to tak, priemyselne spracované rastlinné oleje nespaľujú energiu tak ako iné makro-živiny.

Tieto oleje (ktoré sú veľmi citlivé na chemické reakcie) sú tiež uložené a zapracované v bunkách.

Neviem ako ty, ale pre mňa je to dosť vážne zistenie. Tieto oleje vedú k skutočným fyziologickým zmenám v našich telách.

Zhrnutie: Konzumácia Omega-6 mastných kyselín sa v poslednom storočí drasticky zvýšila až do tej miery, že ich pomer v našich telách vzrástol 3-násobne.

Tieto oleje sa ľahko poškodia

olej

Keď hovoríme o nasýtených, mono-nasýtených alebo poly-nasýtených tukoch, hovoríme o počte väžieb, ktoré medzi sebou molekuly mastných kyselín majú.

  • Nasýtené tuky neobsahujú žiadne väzby.
  • Mono-nasýtené tuky obsahujú jedno dvojitú väzbu.
  • Poly-nasýtené tuky obsahujú dve alebo viac dvojitých väzieb.

Problém s poly-nasýtenými tukmi je ten, že všetky tieto dvojité väzby sú náchylné na oxidáciu. Mastné kyseliny reagujú s kyslíkom, ktorý ich poškodzuje.

Ak máme mnoho týchto mastných kyselín v tele (zapamäj si: ukladajú sa v tele) – potom sú naše bunky viac citlivé na zoxidovanie.

V podstate máme naše telá preplnené veľmi krehkými mastnými kyselinami, ktoré môžu byť veľmi jednoducho degradované na škodlivé látky.

Navyše môžu poly-nasýtené oleje už pri izbovej teplote veľmi jednoducho ztuchnúť a v skutočnosti už v supermarketových pultoch môžu byť fľaše s olejom, ktorý je už do veľkej miery pokazený ešte predtým ako sme ho vôbec otvorili.

Tieto oleje, ktoré nájdeme v obchodoch môžu tiež obsahovať trans-mastné kyseliny. U jedného rastlinného oleja na trhu bolo dokonca nájdené pomer týchto trans-tukov až vo výške 0,56% – 4,2% (3).

Je to bohužiaľ tak, tieto oleje obsahujú trans-mastné kyseliny, čo sú neuveriteľne škodlivé látky. Trans-mastné kyseliny (trans tuky) spôsobujú všetky druhy hrozných ochorení vrátane kardio-vaskulárnych ochorení, obezity, rakoviny a cukrovky (4, 5, 6).

Zhrnutie: Oleje, ktoré obsahujú veľa poly-nasýtených tukov sú veľmi náchylné na oxidáciu (či už na pultoch alebo v našich telách). Tiež môžu v sebe obsahovať mnoho trans-mastných kyselín.

Priemyselne spracované oleje a kardio-vaskulárne ochorenie

dievča je maso

V minulosti si ľudia mysleli, že nasýtené tuky zvyšujú hladinu cholesterolu a spôsobujú srdcové ochorenia.

Na potvrdenie tejto domnienky bolo utratených veľa peňazí, no nepotvrdila sa.

Pozornosť sa teraz obrátila na zvyšujúce sa množstvá skonzumovaných trans tukov a rastlinných tukov.

Najmenej 8 náhodných kontrolovaných skúšok potvrdilo, že nahradenie rastlinných olejov (s vysokým množstvom Omega-6) nasýtenými tukmi je pre zdravie prospešné:

  • V 3 z týchto štúdií sa u skupiny, ktorá užívala rastlinné oleje drasticky zvýšilo riziko úmrtnosti (7, 8, 9).
  • V 4 štúdiách neboli zistené žiadne štatisticky významné rozdiely (10, 11, 12, 13).
  • 1 zo štúdií potvrdila zlepšenie, ale obsahovala mnoho nepresností, takže sú jej výsledky otázne (15).

Keď porovnáme konzumáciu týchto olejov s rozšírením určitých chorôb v populácii, vidíme zaujímavé korelácie (vzťahy medzi nimi).

Množstvo Omega-6 v krvi je do veľkej miery spojené s úmrtnosťou na kardio-vaskulárne ochorenia (16):

graf3

Graf: Úmrtnosť a konzumácia Omega-6 mastných kyselín

Táto štúdia ukazuje len nejakú koreláciu a nemôže potvrdiť, že Omega-6 tuky skutočne spôsobujú kardio-vaskulárne úmrtia, no je to definitívne niečo, nad čím by sme sa mali zamyslieť.

Zhrnutie: Niekoľko náhodne kontrolovaných skúšok ukazuje, že Omega-6 mastné kyseliny zvyšujú úmrtnosť na kardio-vaskulárne ochorenia, zatiaľ čo iné štúdie neukazujú štatisticky významný vplyv. Štúdie robené pozorovaním ukazujú však silné spojenie.

Prispievajú tieto tuky k vraždám?

Pozorovacie štúdie ukazujú drastickú koreláciu medzi konzumáciou týchto tukov a násilnosťou (17). Toto indikuje, že ich konzumácia môže mať škodlivý efekt na duševné zdravie.

graf4

Konzumácia kyseliny linoleovej a vraždy

Tieto dáta môžu len potvrdiť koreláciu nielen toho, že Omga-6 mastné kyseliny zvyšujú násilnosť u človeka, ale i to, že spojenie je veľmi silné a konzistentné dokonca medzi krajinami.

Zhrnutie: Údaje z pozorovacích štúdii navrhujú hypotézu, že konzumácia týchto olejov je silne spojená s násilným správaním a vraždami.

Iné potenciálne škodlivé účinky

olej vo fľaši

Vyšší pomer Omega-6 tukov v materskom mlieku je spojený s pozmenenou imunitnou funkciou u malých detí (18).

U potkanov spôsobuje konzumácia týchto olejov stukovanie pečene a tiež jej závažné poškodenie (19).

Niekoľko ďalších zvieracích štúdii tiež ukazuje zvýšenie rakoviny, keď potkany jedli stravu bohatú na Omega-6 tuky (20).

Existuje mnoho iných potenciálne škodlivých účinkov jedenia týchto olejov, ktoré sú mimo rozsah tohto článku.

Osobne som presvedčená, že konzumácia týchto olejov zohráva kľúčovú úlohu v epidémii ochorení západných krajín.

Zhrnutie: Jedenie veľkého množstva Omega-6 mastných kyselín je spojené s mnohými škodlivými účinkami a tieto môžu mať kľúčovú úlohu v mnohých našich civilizačných ochoreniach.

Čomu sa vyhnúť a čo papať namiesto toho

Je dôležité poznamenať, že nie všetky rastlinné oleje sú zlé. Napríklad kokosový olej a olivový olej sú skvelé.

Tieto rastlinné oleje by ste mali zo svojej životosprávy vynechať, pretože majú v sebe mnoho Omega-6 mastných kyselín:

  • Sójový olej.
  • Kukuričný olej,
  • Slnečnicový olej.
  • Arašidový olej.
  • Repkový olej.
  • Sézamový olej.

Tiež sa vyhni všetkým margarínom a náhradám masla.

Nasýtené tuky sú najlepšie na varenie, pretože sú vo vysokej teplote najstabilnejšie. Tu patria maslo, kokosový olej, masť a loj.

Olivový olej je tiež skvelá voľba pre studenú kuchyňu.

Ak sa chceš vyhnúť týmto nezdravým tukom, musíš čítať popisy na etiketách!

Zhrnutie toho najdôležitejšieho

Mnoho výživových profesionálov stále hlása, že tieto oleje sú zdravé a odporúčajú, aby ste ich konzumovali viac. Namiesto nasýtených tukov, ktoré vraj nie sú také “pre-srdce-zdravé”, by ste vraj mali konzumovať rastlinné oleje, čo je úplný nezmysel.

Toto je jeden príklad ako naslepo môže byť nejaké výživové odporúčania hlásané, hoci vedú k škodlivým účinkom na zdravie.