Pred pár rokmi som zažila jedno obdobie, ktoré doteraz vnímam akoby v tých spomienkach chýbali farby. Depresia. Nie taká klinická, pri ktorej človek takmer nedokáže vstať z postele, ale niečo, čomu my psychológovia hovoríme depresívne nálady. Nevysvetliteľný smútok, únava, vyhoretie. Radosť akoby sa scvrkla do malých ostrovčekov vo veľkom mori sivých, stereotypných dní, týždňov, mesiacov… Zdanlivo bolo všetko v poriadku, mala som milujúceho muža, dobrú prácu, domov, ale vo vnútri som zhasínala. Svoju prácu som milovala, ale tým, že som pracovala z domu, som sa ešte viac zamotávala do izolácie, svojich strachov a smútkov. V našom byte ako v zakliatom zámku.

Paradoxne sa toto obdobie stalo veľkým zlomom v mojom živote a novou šancou žiť oveľa krajšie, farebnejšie a naplno. Mať krásne vzťahy, nových priateľov, žiť si po svojom a stať sa autorkou dvoch úspešných kníh. Tu je 6 praktických tipov, ktoré Ti pomôžu depresiu premeniť na víťazstvo:

1. Vezmite si späť svoju moc

Svoj život si tvoríme sami. Akí si ho vytvoríme, svojimi myšlienkami, postojmi a konaním, taký bude. Toto bolo najdôležitejšie uvedomenie môjho života. Nemusíme len bezmocne reagovať na to, čo sa “nám deje”. Tvoriť si svoj život podľa svojich predstáv je tá najväčšia radosť, sloboda, najbláznivejšia hra, ale aj najnáročnejšia výzva a zodpovednosť.

2. Nájdite zmysel

Nájdite niečo, čo vám dáva zmysel a čo robíte radi. Variť zdravé recepty? Organizovať charitatívne burzy oblečenia? Maľovať obrazy? Písať poviedky? Nájdite si svoje pole pôsobnosti a činnosť, ktorá vás bude napĺňať.

3. Doprajte si chvíľu pre seba

V dnešnej zrýchlenej dobe často sami seba kladieme na posledné miesto. Musíme toho toľko stihnúť! V rodine, v práci. Niet divu, že často vyhoríme. Nemôžeme pomáhať a dávať druhým, keď sú naše energetické rezervy vyčerpané. Naopak, keď sme šťastní my, rozdávame naše šťastie aj našich blízkym. Stačí polhodinka s knihou, teplý kúpeľ a chvíľa pohody a uvidíte tú zmenu.

4. Obklopte sa tým, čo do života chcete

Rozčuľuje vás, čo všetko dávajú večer v televíznych novinách? Tak ich vypnite! Cítite sa po telefonáte s “kamarátkou” čo na vás pravidelne vylieva svoje problémy, vyčerpaná ako po celodennej túre? Aspoň na nejaký čas obmedzte kontakt. O nič neprídete, práve naopak, získate chvíľu času pre seba a na regeneráciu síl. Obklopujte sa podnetmi, knihami, filmami, ľuďmi, ktorí vo vás vzbudzujú radosť, s ktorými sa zasmejete, dobre naladíte a ktorí podporia vaše nápady. Že ich zatiaľ v živote nemáte? Nevadí, začnite s hudbou, knihami (napríklad mojimi 🙂 ) a filmami a vytrvajte – ľudia sa objavia 🙂

5. Využite pomoc z prírody

Vedeli ste, že v prírode sa vyskytuje množstvo účinných antidepresív? Medzi najznámejšie patrí napríklad ľubovník bodkovaný alebo medovka. Zahrajte sa na čarodejnicu a namiešajte si liečivý bylinkový mix zo sypaných čajov. Odporúčam aj často si dopriať ovocné a zeleninové šťavy alebo smoothies. Obzvlásť účinný je ananás, ale napríklad aj banány či papája. A ešte jeden dôležitý zázrak – slnko. Slnečné svetlo (alebo svetlo imitujúce denné svetlo) blahodárne vplýva na chemické procesy v mozgu a dobije vás svojou životodarnou energiou!

6. Komunikujte so svojou depresiou

Cítite sa depresívne, ale viete aj čo je príčinou? Ponorte sa do seba a skúste sa opýtať vlastnej vnútornej múdrosti svojho oranizmu, prečo vám vysiela tieto výstražné signály? V ktorej oblasti najviac volá po zmene? Čo je vo vašom živote neudržateľné? Možno sa k sebe nesprávate láskavo, možno sa preťažujete,… všetky odpovede máte ukryté v sebe.

7. Buďte aktívni

Pre depresívne stavy je typické, že človek je unavený, smutný, nemá chuť nikam ísť, nič robiť a s nikým sa stretnúť. O to skôr, keď okolie často nechápe tento jeho stav. Kľúč k zlepšeniu je však v opaku toho, k čomu nás zvádza depresia. Život je v pohybe, v športe, v tanci, v aktivite, v prirodzenom trávení času s ľuďmi, na ktorých nám záleží. V komunikácii. Neuzatvárajte sa do vlastnej smutnej ulity, ale buďte aktívni a otvorení, aj keď sa vám nechce. A ak cítite, že je to všetko už nad vaše sily, nebojte sa vyhľadať aj odbornú pomoc.

© Zuzka Koščová, 2015
Autorka kníh Šťastie nie je mýtus a Rozprestri krídla
Viac mojich článkov a dva e-booky zdarma nájdete na www.krajsiden.sk